вівторок, 8 серпня 2017 р.

Календарно-тематичне планування
Українська література
9 клас
Українська література5-9 кла­си. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

Автори: Р. В. Мовчан, доктор філологічних наук (керівник групи); К.В. Таранік-Ткачук, кандидат педагогічних наук, головний спеціаліст Міністерства освіти і науки України; М. П. Бондар.


Усього — 70 год.
На тиждень — 2 год.
Текстуальне вивчення творів — 56 год.
Повторення й узагальнення — 2 год.
Література рідного краю — 2 год.
Позакласне читання — 4 год.
Розвиток мовлення — 4 год (у межах годин на текстуальне вивчення).
Резервний час — 6 год.
Українська література 9 клас
№ уроку
Зміст програмового матеріалу
Дата
Примітка

Тема 1. Вступ.


1
Роль і місце української літератури в житті нації. Розвиток літератури. Творча індивідуальність митця.



Тема 2. Усна народна творчість.


2
Родинно-побутові пісні. Процес виникнення фольклору, його багатство і розмаїття (повторення й узагальнення вивченого). Види родинно-побутових пісень (про кохання, про сімейне життя, жартівливі). Родинно-побутові пісні «Місяць на небі, зіроньки сяють», «Сонце низенько, вечір близенько», «Цвіте терен, цвіте терен» (2 на вибір вчителя).
ТЛ: поглиблення знань з поетики народної пісні.

напам’ять 1 баладу або пісню (на вибір)
3
Родинно-побутові пісні. Культ романтизованих почуттів, традиційна символіка. «Ой під вишнею, під черешнею…»


4
«Ой на горі вогонь горить». Тематичні та стильові особливості, сюжет, герої українських балад. Класифікація балад (легендарні, історичні, сімейні, любовні та ін.).
 ТЛ: народна пісня (поглиблено), балада.


5
Українські народні балади. «Ой летіла стріла».

6
Зв’язне мовлення №1 (п).  Письмовий твір «Секрети світової слави української пісенної лірики».


7
Тематична контрольна робота №1. Вступ. Усна народна творчість (тести і завдання).



Тема 3. Давня українська література.


8

Українська середньовічна література XI-XVст. (Огляд).  Розвиток писемності після хрещення Руси-України (988 р.). Найдавніші рукописні книги Київської Русі (Остромирове Євангеліє, Ізборник Святослава) (оглядово). Перекладна література.


9
Біблія – видатна пам’ятка світового письменства. Загальний огляд змісту, час і місце створення. Українські переклади Біблії (П. Куліш, І. Пулюй, І. Нечуй-Левицький, І. Огiєнко, І. Хоменко). Використання біблійних тем, сюжетів, мотивів, образів у світовій та українській літературах.

10
Легенди з Біблії «Про Вавилонську вежу», «Про Мойсея». Притча про блудного сина.
ТЛ: притча (повторення й поглиблення).

11
Пам’ятки оригінальнальної література княжої Русі -України. Літописи як історико-художні твори. «Повість минулих літ», Києво-Печерський патерик (оглядово).
 ТЛ: літописи.

12
«Слово о полку Ігоревім» — давньоруська пам’ятка, перлина українського ліро-епосу. Історична основа твору. Переклади й переспіви його в ХІХ–ХХ ст. Питання авторства. Особливості композиції та стилістичних засобів.
ТЛ: ліро-епіка.


13
«Слово о полку Ігоревім». Образи руських князів у творі.  Наскрізна ідея патріотизму. Символічно-міфологічні образи та їхнє значення. Фольклорні мотиви. Роль пейзажу в розгортанні сюжету. Поетичність образу Ярославни.


14
Українська література доби Ренесансу і Бароко. Розвиток книгодрукування. Перші друковані книги в Україні. Іван Вишенський, Іван Величковський, Семен Климовський – видатні діячі української культури (оглядово).
ТЛ: Ренесанс і Бароко.


15
Історико-мемуарна проза. Козацькі літописи, загальна характеристика, їх автори (Самовидця, Г.Граб’янки, С.Величка). “Історія Русів”. Вертеп як вид лялькового театрального дійства (оглядово).


16
Життя і творчість, морально-етичні ідеали філософа, просвітителя й поета Г.Сковороди. Його ідеали. Біблійна основа творчості та його вчення про самопізнання і «сродну працю».

17
«Бджола та Шершень», «Собака і Вовк». Робота над змістом байок-притч. Повчальний характер і художні особливості збірки «Байки харківські».


18
«Всякому місту - звичай і права». Засудження пороків, розповсюджених у тогочасному українському суспільстві. «De libertate». Ідея вольності, міра цінності свободи.

напам’ять
19
Література рідного краю№1.


20
Тематична контрольна робота №2. Давня українська література (тести і завдання).



Тема 4. Нова українська література.


21
Суспільно-історичні, культурні обставини. Літературний процес кінця ХVIII ст. – першої половини ХІХ ст. Розвиток фольклористики, етнографії. Основні художні напрями (бароко, класицизм, романтизм, реалізм тощо). Визначні українські письменники.

22
І. Котляревський. Творчість письменника - новий етап у розвитку національного самоусвідомлення. Драматург і театральний діяч. “Енеїда” – перший твір нової української літератури. (Переробка поеми Вергілія). Реалістична основа

23
І. Котляревський “Енеїда”. Національний колорит, зображення життя всіх верств суспільства в «Енеїді», алюзії на українську історію в ній». Бурлескний гумор, народна українська мова. Утвердження народної моралі (картини пекла).
ТЛ: травестія, пародія, бурлеск, алюзія.


24
І.Котляревський. Соціально-побутова драма “Наталка Полтавка” – перший твір нової української драматургії. Її сценічне життя.

25
І.Котляревський. П’єса  “Наталка Полтавка”. Колоритні образи твору. Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Пісні у творі.

26
Зв’язне мовлення №2 (у).  Усна порівняльна характеристика персонажів,  їхніх дій, учинків у п’єсі «Наталка Полтавка».


27
Г.Квітка-Основ’яненко.  Батько української прози, один із перших у Європі «творців людової повісті» (І. Франко). Гуманізм та християнські ідеали, етнографічне тло творів. П. Куліш про Г. Квітку. «Маруся» – перша україномовна повість нової української літератури, приклад прози із виразними рисами сентименталізму.

28
Г.Квітка-Основ’яненко «Маруся». Художнє розкриття письменником традиційних народних моральних уявлень. Утілення морального й естетичного ідеалів в образі головної героїні твору.


29
Урок позакласного читання №1. Григорій Квітка-Основ’яненко  «Конотопська відьма».


30
Тематична контрольна робота №3. «Нова українська література». Контрольний твір на одну із тем: «Самобутність і неповторність українського народу, його вади і чесноти у поемі І.Котляревського «Енеїда», »«Новаторський характер п’єси І.Котляревського «Наталка Полтавка», «Маруся»
 Г.Квітки-Основ̕яненка: утвердження в ідеалізованих образах високих морально-етичних якостей простої людини».


31
Урок позакласного читання №2. М. Павленко «Моя класнюча дівчинка».


32
Література українського романтизму (оглядово). Ідейно-художні особливості романтизму. Зв’язок із ідеями Просвітництва, з національним рухом. Осередки романтичного руху на Слобожанщині, Чернігівщині й Полтавщині, у Західній Україні («Руська трійця»). Поети-романтики (Л. Боровиковський, П. Гулак-Артемовський, Є. Гребінка, М. Костомаров, А. Метлинський,
 В. Забіла, М. Петренко, О. Афанасьєв-Чужбинський,
М. Шашкевич. Значення романтизму для нового етапу розвитку слов’янських літератур.


33
Петро Гулак-Артемовський. Балада «Рибалка»
Вічна тема кохання. Засоби романтичного зображення. Фольклорна основа твору.

34
Євген Гребінка. Вірш «Човен» Образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини. Пісенна (романсова) лірика поета українською та російською мовами («Ні, мамо, не можна нелюба любить», «Чёрные очи» та ін.).
ТЛ: романтизм, романс.

35
М.В.Гоголь. Творчість М. Гоголя, уродженця України, місце його  творчості на порубіжжі культур двох народів. Вираження глибини національного духу у творах прозаїка та драматурга, українська історія та фольклор як їх джерело.

36
Микола Гоголь. Повість «Тарас Бульба»  (переклад М.Садовського і М. Рильського, за ред. І. Малковича). Сюжет твору.


37
М.В.Гоголь «Тарас Бульба». Внутрішній епічний розмах твору; піднесено-героїчний образ головного героя.


38
М.В.Гоголь «Тарас Бульба». Колізія морального й національно-культурного вибору в образах синів Тараса Бульби. Вплив творчості М. Гоголя на розвиток українського письменства.


39

Т.Г.Шевченко – геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Вісь неперервності історичного часу («До Основяненка»).
ТЛ: послання.

40
Т.Г.Шевченко. Рання творчість. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів. Умовність у баладі, тривога за жіночу долю («Причинна», «Думи мої…»).


41
Оглядове вивчення історичної теми у творчості Кобзаря («Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Гайдамаки»).


42
Т.Г.Шевченко. Національна проблематика періоду «Трьох літ». Поема («комедія») «Сон» («У всякого своя доля…») і тогочасна суспільно-політична дійсність. Композиційний прийом «сну», його роль для розширення можливостей поетичного зображення.

43
Т.Г.Шевченко «Сон» Протистояння імперського режиму і вільнодумної, національно свідомої особистості. Сатиричний характер поеми.
ТЛ: гротеск, контраст, умовність.

напам’ять
фрагмент (на вибір)

44
Тематична контрольна робота №4. Література українського романтизму. Творчість М.Гоголя та  Т.Шевченка (тести і завдання).

45
Т.Г.Шевченко. Поема «Кавказ» - відгук на тогочасну загарбницьку імперську політику.


46
Т.Г.Шевченко «Кавказ». Продовження теми національно-визвольної боротьби. Узагальнена ідея поеми — неприйняття насильства, поневолення людей, осуд загарбницьких воєн.


47
Т.Г.Шевченко. Послання “І мертвим , і живим, і ненародженим землякам моїм...” Продовження теми «земляків» у посланні. Викриття конформізму, бичування комплексу меншовартості.


48
 Т.Г.Шевченко  “І мертвим , і живим, і ненародженим землякам моїм...” Критичний перегляд національної історії задля перспективи її кращого майбутнього. Настроєві інтонації твору (суперечка, пересторога, погроза, заклик тощо).

напам’ять
фрагмент (на вибір)

49-50
Мотив жіночої долі у творчості Шевченка. «Вічна» тема матері й сина. Еволюція жіночого образу в творах Т. Шевченка. Різні типи втілення теми жіночої долі: романтичний («Катерина»), реалістично-побутовий («Наймичка»).

Трагедія жінки-матері, боротьба за своє материнство, жорстокість народної моралі («У нашім раї на землі…»). Наскрізний ліризм творів Т. Шевченка про жіночу долю.


52
Зв’язне мовлення №3 (у).  Усний твір «Пафос творів Шевченка про жіночу долю, їхній наскрізний ліризм», або «Еволюція жіночого образу в творах Т. Шевченка».


53
Лірика Т.Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення із нього. «Доля», «Росли укупочці, зросли…». Риси автобіографізму в образі ліричного героя. Ностальгія за ідилією родинного життя, висока філософія життя людини на землі.
ТЛ: поглиблення поняття про ліричного героя, , жанр ліричної медитації.

напам’ять

54
Тарас Шевченко і Біблія. Світле пророцтво поета («Ісаїя. Глава 35»). Художня інтерпретація творів із Книги псалмів, риси її національної своєрідності у  Т. Шевченка. Глибока смута пророка занепадом моральності, неправедними діяннями «сильних світу», пригнічення люду новими, внутрішніми «ворогами». Біблійні реалії в текстах творів.
ТЛ: псалом.


55
Світова велич українського поета Тараса Шевченка. Визначні діячі світової культури про Шевченка. Його вплив на літератури інших народів. Шевченко та історико-культурний поступ України. Ушанування пам’яті поета в Україні й за кордоном.


56
Урок позакласного читання №3. Т.Г.Шевченко «Марія».


57
Тематична контрольна робота №5 «Творчість Т.Г.Шевченка». Контрольний твір на одну із тем: «Невмирущість слова Кобзаря», «Учитесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь» (за творчістю Т.Шевченка).


58
П.Куліш – видатний письменник, перший український професійний літературний критик, перекладач, автор підручників та правопису. «Українець в Європі, європеєць в Україні». Романтичний світогляд. Ентузіазм і жертовність. П.Куліш.

59
Роман “Чорна рада” – перший україномовний історичний роман-хроніка. Історична основа сюжету й авторська уява, романтичність стилю. Походження його назви.
ТЛ: роман, роман-хроніка, історичний роман.


60
П.Куліш.  Роман “Чорна рада”. Динамічний інтригуючий сюжет. Непросте життя та романтичні пригоди головних героїв.


61
П.Куліш.  Роман “Чорна рада”. Загальнолюдські риси ініціативності, працьовитості, лицарства, благородства, вірності почуттю та обов’язку. Оцінка роману Т. Шевченком.


62
Марко Вовчок. Життя і творчість. Марко Вовчок як перекладач (Ж. Верна, Г. К. Андерсена, А. Е. Брема). «Народні оповідання».
ТЛ: реалізм.

63
«Інститутка» - перша реалістична соціальна повість, продовження теми народного життя в повісті.


64
 Марко Вовчок «Інститутка». Антилюдяна суть кріпосництва та солдатчини. Образи персонажів — людей із народу та панночки. Авторська позиція у творі.


65
Урок позакласного читання №4. Марко Вовчок «Народні оповідання».


66
Література рідного краю №2.


67
Тематична контрольна робота №6. Творчість П.Куліша, Марка Вовчка (тести і завдання).


68
Зв’язне мовлення №4 (п).  Написання листа авторові улюбленого  твору.


69-70
Підсумковий урок. Бесіда про твори, які вивчалися впродовж року й викликали найбільшу зацікавленість.





Немає коментарів:

Дописати коментар