неділя, 11 грудня 2016 р.



тести попередніх років

ТЕСТУВАННЯ
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ
(базовий рівень)
Час виконання – 150 хвилин

Робота складається з трьох частин. Частина 1 містить 36 завдань різних форм з української  мови. Частина 2 містить 24 завдання різних форм з української літератури. Відповіді на завдання частин 1 і 2 Ви маєте позначити в бланку А. Частина 3 передбачає написання власного висловлення в бланку Б.
Інструкція щодо роботи в зошиті
1. Правила виконання зазначені перед завданнями кожної нової форми.
2. Відповідайте тільки після того, як Ви уважно прочитали та зрозуміли завдання.
3. У разі необхідності використовуйте як чернетку  вільні від тексту місця в зошиті.
4. Намагайтеся виконати всі завдання.

Інструкція щодо заповнення бланків відповідей
1. До бланків А і Б записуйте лише правильні, на Вашу думку, відповіді.
2. Відповіді вписуйте чітко, дотримуючись вимог інструкції до кожної форми завдань.
3. Неправильно позначені, підчищені відповіді в бланку А вважатимуться помилкою.
4. Якщо Ви позначили в бланку А відповідь неправильно, можете виправити її, замалювавши попередню позначку та поставивши нову, як показано на зразку:
 

5. Виконавши завдання частини 3 в тестовому зошиті, акуратно запишіть його в бланк Б.
6. Ваш результат залежатиме від загальної кількості правильних відповідей, зазначених у бланку А, та якості написання власного висловлення в бланку Б.

Ознайомившись із інструкціями, перевірте якість друку зошита та кількість сторінок. Їх має бути 14.

Позначте номер Вашого зошита у відповідному місці бланка А так:
Бажаємо Вам успіху!





Частина 1
Українська мова
Завдання 1–10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді, позначте його в бланку А згідно з інструкцією. Не робіть інших позначок у бланку А, тому що комп’ютерна програма реєструватиме їх як помилки!

Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей




1. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму слова у варіанті
А    два студенти
Б    самий головний
В    сімома голосами
Г     віддаси потім

2. НЕПРАВИЛЬНО побудовано речення
А    Побачивши в магазині нову енциклопедію, я захотів її переглянути.
Б    Ще не ходячи до школи, мама читала мені вірші Марійки Підгірянки.
В    Слухаючи доповідь однокласниці, ми робили деякі нотатки.
Г     Створюючи виставу, режисер суттєво осучаснив текст класичної п'єси.

3. Помилково вжито слово в рядку
А    винайняв квартиру в центрі
Б    запросив до вітальні
В    розповів про відрядження
Г     приїхав вісім років назад

4. На другий склад падає наголос у слові
А    однаковий
Б    добовий
В    щовесни
Г     сантиметр

5. М'який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А    перелаз..те, стежин..ці, памороз..
Б    уман..ський, люд..ми, пісен..ці
В    л..лється, поглян..те, гір..кий
Г     волос..кий, брун..ці, різ..блення

6. Спільнокореневим до слова «колоти» є
А    кілочок
Б    довкілля
В    колосальний
Г     заколоситися

Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.

(1) Поза хатами стежка розширювалась і прямувала попід кам'яною горою до самісінького ліска. (2) Між деревами ховався невеличкий струмок, у ньому - завжди холодна й різка джерельна водиця. (3) Трохи віддалік дорога круто забирала праворуч, і опускалася в/низ до річки, блакитний відблиск якої було [...] видно з/верху дерева. (4) На/весні річка в цьому місці широко розливалася, затоплюючи собою велику ділянку землі, а влітку, коли вода спадала, на лузі селилося безліч усякої дрібної звірини, і великий птах там полював. (5) Аж ген від отого лісочка, що не/виразно синів удалині, і до високого пагорба був його луг.

7. На місці пропуску в третьому реченні має бути слово
А    суттєво
Б    легко
В    добре
Г     гаразд

8. Окремо в тексті треба писати сполуку слів
А    в/низ
Б    з/верху
В    на/весні
Г     не/виразно

9. Простим є речення
А    перше
Б    друге
В    третє
Г     п'яте

10. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А    першому
Б    другому
В    третьому
Г     четвертому

Завдання 11-23 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді, позначте його в бланку А згідно з інструкцією. Не робіть інших позначок у бланку А, тому що комп’ютерна програма реєструватиме їх як помилки!

Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей

 



11. Літеру и треба писати в кінці кожного прислівника в рядку
А    по-лицарськ.., по-вовч.., завбільшк.., трич..
Б    навкулачки., заоч.., по-корейськ.., навпак..
В    по-лисяч.., почаст.., пошепк.., навколішк..
Г     мовчк.., по-угорськ.., зсередин.., по-латин..
Д    по-людськ.., завглибшк.., трох.., насторож..

12. НЕПРАВИЛЬНО побудовано словосполучення
А    п'ятнадцять хвилин десятого
Б    зараз одинадцята
В    за п'ять хвилин сьома
Г     пів на першу
Д    буду після дев'ятої

13. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму наказового способу дієслова в рядку
А    пишіть
Б    пишімо
В    пиши
Г     пишемо
Д    хай пише

14. Прийменник у на місці пропуску слід уживати в усіх словах рядка
А    поїхати .. відрядження, птах .. небі, купити .. аптеці
Б    перебував .. Ватикані, експонат .. музеї, наймиліше .. світі
В    побувати .. Львові, квітник .. саду, покласти .. узголів'я
Г     приведення .. відповідність, участь .. форумі, оселя .. рушниках
Д    висновок .. статті, запевнили .. добросусідстві, вишня .. цвіту

15. Прочитайте уривок.
Сонце з батогом промін(1)я - вогнян(2)ий погонич. Навпростець по небі - сині хмари в перегони. На куделі верховіт(3)я сиве павутин(4)я підпирає далечін(5)ю гори сині.
Подвоєні літери треба писати на місці всіх цифр, ОКРІМ
А    1
Б    2
В    3
Г     4
Д    5

16. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку
А    Григорівна, Савович
Б    Олексіївна, Миколайович
В    Павлівна, Антонович
Г     Андрієвна, Васильович
Д    Юліанівна, Ілліч

17. Правильно вжито прийменник у варіанті
А    виконувати по зразку
Б    вишивати по шовку
В    лекція по історії
Г     проживати по адресі
Д    їхати по виклику

18. Усі слова написано правильно в рядку
А    викладацький, молотьба, вохкість
Б    карпатський, дорожчати, робітництво
В    криворізький, об'їжджати, французський
Г     інтелігентський, сонячний, надхнення
Д    тюркський, свідотство, соняшник

19. Однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка
А    юридичний, щеплення, більярд
Б    дзюдоїст, Ольвія, шампіньйон
В    шлягер, Бессарабія, узбережжя
Г     щитоносець, Макіївка, дюжина
Д    б’ють, від’єднання, барельєф

20. Складнопідрядне речення з підрядним наслідку утвориться, якщо до частини «Уся дорога була занесена снігом...» додати
А    оскільки вчора була сильна хуртовина.
Б    хоча надворі вже була рання весна.
В    ніби лежала товста пухова перина.
Г     тому що не була розчищена від заметів.
Д    так що не можна було доїхати до міста.

21. Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку
А    Сергій був дуже задоволений, що поборов своє хвилювання.
Б    Коли згадую улюблені пісні, ноги самі пускаються в танок.
В    Щойно дівчина вийшла на сцену, її зустріли бурхливими оплесками.
Г     Треба бути обережним, якщо не хочеш потрапити в халепу.
Д    Лиш ми вирушили в дорогу, став накрапати дрібненький дощик.

22. Слово «здавалося» є вставним (окремі розділові знаки пропущено) у реченні
А    Усе довколишнє здавалося їй перевитим піснями, веселими чи сумними, як буває пройнятий сяєвом сонця простір.
Б    Багатьом здавалося що й увесь півострів зараз палає в пожежах, адже куди не глянь-звідусіль шугає вогонь, тріщить, гуде в деревах, жаркий, агресивний.
В    Кущ здавалося і зимою зеленіє, бо коли танули сніги, то на світ пробивалося його цупке зелене листя, не змучене холодом, не скалічене морозом.
Г     Широкі промені вдарялися об кам'яні плити, курилися золотим димом, від чого здавалося що все тут пливе, рухається, злітає в просторі.
Д    Уже придивилася до його очей і побачила: те, що здавалося байдужістю, насправді було мудрістю й глибоко захованим стражданням.

23. Лексично НЕПРАВИЛЬНЕ словосполучення утворить іменник легіон із прикметником
А    іноземний
Б    почесний
В    військовий
Г     промисловий
Д    жіночий

У завданнях 24-28 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, виберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою. Поставте позначки в таблицях відповідей до завдань у бланку А на перетині відповідних рядків (цифри) і колонок (букви). Усі інші види Вашого запису в бланку А комп’ютерна програма реєструватиме як помилку!

Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей





24. З'ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра позначає наступне слово).
Українській класичній (1)прозі (2)завжди була (3)властива яскрава (4)поетичність.

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





А    підмет                                               
Б    присудок
В    означення
Г     додаток
Д    обставина

25. З'ясуйте, якими частинами мови є виділені в реченні слова (цифра позначає наступне слово).
Надвечірнє сонце, (1)вихопившись із хмари, кинуло коротку тінь під пнями, (2)навколо (3)яких літо (4)щороку кораловим намистом розсипає запашну суницю.


А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





А    займенник
Б    дієприслівник (форма дієслова)
В    прислівник
Г     прийменник
Д    сполучник

26. Замініть фразеологізм одним словом.
    Фразеологізм                                       Значення

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





1     до сьомого поту                               А         занадто
2     на всю губу                                      Б         щиро
3     з притиском                                      В         тяжко
4     на чистоту                                        Г         суворо
                                                                  Д         рясно

27. З'ясуйте типи односкладних речень.

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





Тип односкладного речення                   Приклад
1     називне                           А    Шкода даремно згаяного часу.
2     означено-особове          Б    Гостей зустрічали щиро, з хлібом-сіллю.
3     неозначено-особове      В    Кришталевий промінь сміливого сонця.
4     безособове                      Г    Допоки горіти буде долоні твоєї дотик.
     Д    Поверни золоті її очі, сині хвилі і вітер весни.

28. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Приклади                                                                  Розділовий знак       
А    Тонкі брови, русяві дрібні кучері,             1          тире між підметом і присудком
рум'яні губи – усе це дихало молодою     2          тире перед узагальнювальним словом
парубоцькою красою.                                 3          тире при відокремленій прикладці
Б    Здобути волю – то мій рай.                        4          тире в безсполучниковому реченні

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





В    Я тільки тепер побачив село –
нужденну купку солом'яних стріх.
Г     Від малих дітей голова болить,
а від великих – серце.
Д    Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий.

Читання й аналіз тексту
Завдання 29–36 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді, позначте його в бланку А згідно з інструкцією. Не робіть інших позначок у бланку А, тому що комп’ютерна програма реєструватиме їх як помилки!

Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей




Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків)
і виконайте завдання 29–36.


Антуан де Сент-Екзюпері
(1-8) Цей знаменитий поет-мислитель і пілот-винахідник став героїчною легендою Франції, коли на зміну героям приходили виконавці. Як живий, він усміхається до нас сердечною усмішкою в мільйонах книг, позбавлених спокусливого сюжету і все ж таки чи не найбільш читаних на всіх континентах. Він дивиться в Людину і шукає рідної душі, щоб навести на свою хвилю. «Я люблю пробуджувати в людині шляхетні почуття. Можливо, у мене покликання відкривати джерела». Джерела любові й самопожертви, обов'язку й відповідальності... Бо «бути людиною - означає бути за все відповідальним».
(9-16) Один з перших відкривачів повітряних просторів, Сент-Екзюпері зумів ніби з висоти поглянути на сучасний світ. Син віку техніки й сам людина науки, він був «страшенно невдоволений турботами своєї цивілізації», яка гарячково підносила над людиною систему матеріальних винаходів, забуваючи, що вони служитимуть лише опорою в пошуку духовних цінностей. Вічно тривожний і в щось заглиблений, він прозирав далеко крізь свою епоху, позначену наступом фашизму, який «накидав пріоритет одного народу над іншими народами, однієї думки над іншими думками».
(17-19) Екзюпері поважав розум, але думав, що «розум набуває цінності лише тоді, коли служить любові». Він неухильно йшов до великих істин, упевнившись, що найголовнішого очима не побачиш: найглибше бачиш тільки серцем...
(20-24) Кожен новий твір Екзюпері - це крок в опануванні нової смуги життя. Тридцяті роки принесуть йому багато відкриттів, бо це роки близького знайомства зі світом. Він їде до Індокитаю, об'їздить Німеччину. Він довіряє лише власним очам: «Мені плювати на режим: найважливіше знати, який тип людини створюється тим ладом».
(25-30) Насувалася катастрофа, не просто на нього - на Францію. І тут до нього приходять і стають над усім думи про кризу цивілізації - «спадок вірувань і знань, здобутих віками, не завжди виправданих логікою, але виправданих самих у собі, як шляхи, що кудись ведуть, бо вони відкривають людині її внутрішні простори». Усі надії письменник покладає на внутрішню силу французького Опору.
(31-35) Екзюпері знав, що не можна жити вчорашнім днем, не прозираючи в завтра: «Минулого не переробити, але теперішнє лежить у безладді, як матеріал під ногами будівничого, і вам належить виковувати майбутнє». Крізь тимчасові, ще не розв'язані війною проблеми він бачить найтривожнішу: «Повернути людям духовний зміст, духовні клопоти».
(36-39) У години самотності, що нагадувала самотність пустелі, поринав на дно спогадів і на розгойданих хвилях уяви плекав «Маленького принца». Він повертався в дитинство - крізь десятки років, наповнених болем утрат і гіркотою дум, - і вже не знаходив у ньому безтурботної радісної усмішки.
(40-46) Маленький принц дивиться на світ дорослих мудрими очима: він усе розуміє. У своїх міжпланетних мандрівках він натрапляє на ті самі феномени, які оселилися на Землі. Тільки він швидко проходить повз них зі смутною посмішкою, бо навіки прикутий душею до своєї маленької планети. Він уміє приручати, по-дитячому серйозно допитуватися. Але висміювати не вміє: він сприймає серцем. Він прийшов з планети, де треба щодня виполювати баобаби. Бо коли їх не розпізнати вчасно - потім не позбудешся.
(47-52) Маленький принц розуміє більше за дорослих, бо вони дивляться на світ до всього звиклими очима, і кожен заклопотаний лише собою. Тоді як «добре бачиш тільки серцем». Він знає також, що люди на землі не знаходять того, чого шукають: «тим часом його можна було б знайти в єдиній троянді або в ковтку води». Цей сумний світ примарився людині, яка зрозуміла, що розгубила духовну спадщину й опинилася серед пустелі.
(53-55) Тональність казки гармоніює з настроями Екзюпері тієї пори. Він жив одним прагненням — «брати участь»! «Мене почують тільки тоді, коли я й мої товариші будемо знову ризикувати життям за нашу справу».
(56-58) Було щось символічне в тому, що востаннє летів він над країною дитинства й останнього листа написав до матері. 31 липня 1944 року з Корсики майор Екзюпері зробив свій дев'ятий політ, з якого не повернувся.
(59) До визволення Франції не дожив місяця.
(60) Але він став її піснею.
За Є. Сверстюком, 605 слів


29. У тексті НЕМАЄ мікротеми
А    самотність Екзюпері
Б    фронтові подвиги майора Екзюпері
В    подорожі Антуана де Сент-Екзюпері
Г     останній політ майора Екзюпері

30. Фразеологізм ужито в реченні
А    «Один з перших відкривачів повітряних просторів, Сент-Екзюпері зумів ніби з висоти поглянути на сучасний світ» (рядки 9-10).
Б    «Кожен новий твір Екзюпері - це крок в опануванні нової смуги життя» (рядки 20-21).
В    «Екзюпері знав, що не можна жити вчорашнім днем, не прозираючи в завтра» (рядки 31-32).
Г     «Тридцяті роки принесуть йому багато відкриттів, бо це роки близького знайомства зі світом» (рядки 21-22).

31. Засобом міжфразового зв'язку першого та другого речень тексту (рядки 1-4) є
А    лексичний повтор
Б    вставне слово
В    сполучник
Г     займенник

32. Пишучи про Екзюпері, автор
А    намагається перевтілитись у свого героя, зануритись у вир його проблем
Б    захоплюється його талантом, розуміє проблеми, шляхи розв'язання яких шукав письменник
В    возвеличує письменника, створює довкола нього ореол мученика, якого світ не сприймав
Г     прагне бути безстороннім, дати виважену характеристику поглядів і вподобань письменника.

33. Згадуючи про «кризу цивілізації», яка так непокоїла Екзюпері (рядок 26), автор має на увазі
А    книги, позбавлені захопливого сюжету
Б    безвідповідальність тих, хто наділений владою
В    захоплення матеріальними вигодами
Г     занепад вікових духовних надбань людства

34. За стильовими ознаками текст є
А    науковим
Б    художнім
В    публіцистичним
Г     офіційно-діловим

35. Найважливіше для Екзюпері, на переконання автора тексту, -
А    «бути за все відповідальним» (рядок 8)
Б    «ризикувати життям за нашу справу» (рядок 55)
В    «знати, який тип людини створюється тим ладом» (рядки 23-24)
Г     «повернути людям духовний зміст» (рядки 34-35)

36. На переконання автора тексту, «тональність казки „Маленький принц“ гармоніює з настроями Екзюпері тієї пори» (рядок 53), тому що письменник
А    був одним із перших підкорювачів повітряних просторів
Б    так само вважав, що повинен бути за все відповідальним
В    також любив троянди і мріяв про час, коли знову їх побачить
Г     знав, що на його батьківщину насувалася страшна катастрофа

Частина 2
Українська література
Завдання 37–56 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді, позначте його в бланку А згідно з інструкцією. Не робіть інших позначок у бланку А, тому що комп’ютерна програма реєструватиме їх як помилки!

Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей




37. На Савур-могилі відбуваються події твору
А    «Бондарівна»
Б    «Чи не той то хміль»
В    «Маруся Богуславка»
Г     «Ой Морозе, Морозенку»
Д    «Віють вітри, віють буйні»

38. «Мутен сон бачив у Києві на горах» герой «Слова про Ігорів похід»
А    Володимир
Б    Олег
В    Всеволод
Г     Святослав
Д    Ігор

39. «Я покорюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе», — говорить своїй матері
А    Наталка Полтавка
Б    Леся Череванівна
В    Маруся Дрот
Г     Катря Гримач
Д    Галя Ґудзь

40. «Батьком української повісті» називають
А    Григорія Квітку-Основ'яненка
Б    Івана Котляревського
В    Пантелеймона Куліша
Г     Панаса Мирного
Д    Михайла Коцюбинського

41. «Чоловічок сей був у короткій старенькій свитині, у полотняних штанях, чоботи шкапові, попротоптувані - і пучки видно. Хіба по шаблі можна б догадуватися, що воно щось не просте: шабля аж горіла од золота; да й та на йому була мов чужа. І постать, і врода в його була зовсім не гетьманська», - це портрет
А    Івана Брюховецького
Б    Івана Шрама
В    Якима Сомка
Г     Матвія Гвинтовки
Д    Кирила Тура

42. У Чигирині, Лисянці, Лебедині, Умані відбуваються події твору
А    «Кайдашева сім'я»
Б    «Мартин Боруля»
В    «Чорна рада»
Г     «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Д    «Гайдамаки»

43. Історія розбійника Василя Гнидки лягла в основу твору
А    Марка Вовчка
Б    Василя Стефаника
В    Панаса Мирного
Г     Ольги Кобилянської
Д    Івана Нечуя-Левицького

44. «З серії кумедних подій виростає реальна і трагічна за своєю суттю картина життя селянства, яке потрапило з кріпосницького ярма у безвихідь нових пореформених відносин», — сказано про твір
А    «Чорна рада»
Б    «Камінний хрест»
В    «Маруся»
Г     «Кайдашева сім'я»
Д    «Тіні забутих предків»

45. Рядки
 Я на вбогім сумнім перелозі
 Буду сіять барвисті квітки,
 Буду сіять квітки на морозі,
 Буду лить на них сльози гіркі
 написано
А    Тарасом Шевченком
Б    Лесею Українкою
В    Максимом Рильським
Г     Іваном Котляревським
Д    Миколою Вороним

46. Танець головного героя в сюжеті твору «Камінний хрест» є
А    розвитком дії
Б    зав'язкою
В    кульмінацією
Г     експозицією
Д    розв'язкою

47. Паралель до казки про курочку рябу наявна в творі
А    «Чари ночі»
Б    «Українське альфреско»
В    «Лебеді материнства»
Г     «Пісня про рушник»
Д    «О земле втрачена, явися!..»

48. «Стану я, гляну я — скрізь поточки як дзвіночки, жайворон як золотий», — писав
А    Богдан-Ігор Антонич
Б    Андрій Малишко
В    Максим Рильський
Г     Володимир Сосюра
Д    Павло Тичина

49. Біблійну оповідь про Каїна й Авеля нагадує конфлікт твору
А    «Три зозулі з поклоном»
Б    «Тигролови»
В    «Україна в огні»
Г     «Подвійне коло»
Д    «Маруся Чурай»

50. У царині пригодницького роману працював
А    Володимир Винниченко
Б    Юрій Яновський
В    Іван Багряний
Г     Микола Хвильовий
Д    Олександр Довженко

51. «А взагалі батьки були нічого собі люди. Підходящі. За двадцять чотири роки спільного їхнього життя... послав їм Господь усього тільки сімнадцятеро дітей, бо вміли вони молитись Милосердному», — писав про своїх батьків
А    Микола Фітільов
Б    Павло Губенко
В    Іван Лозов'ягін
Г     Олександр Кандиба
Д    Панас Рудченко

52. «Філологічним водевілем» назвав автор свій твір
А    «Стилет чи стилос?»
Б    «Мина Мазайло»
В    «Зачарована Десна»
Г     «Балада про соняшник»
Д    «Я (Романтика)»

53. «Чомусь я часто, коли не щодня згадую про Сосницю і про вас усіх, особливо про батька і про Вас, моя рідна старенька мамо. Очевидно тому, що й сам уже сивий.., почав визирати в холодне чуже вікно — а чи не пливуть до мене в гості молоді літа деснянською водою на дубах», — писав про задум свого твору
А    Остап Вишня
Б    Юрій Яновський
В    Олександр Довженко
Г     Іван Багряний
Д    Григір Тютюнник

54. У рядках «Із звичайного став незвичайним, став щедрим, багатим, багатшим за царів, королів!.. Наче напоєний чарами, тільки й жив він тепер своїми золотими видіннями, отими снопами, її красою, тільки й ждав, коли вийде з гауптвахти та знов гайне до своєї циганочки» йдеться про
А    Григорія Многогрішного
Б    Степана Радченка
В    Мусія Половця
Г     Василя Кравчину
Д    Сашка Діденка

55. Образи «версальців» та «інсургентів» постійно фігурують у думках героя твору
А    «Я (Романтика)»
Б    «Тигролови»
В    «Україна в огні»
Г     «Подвійне коло»
Д    «Місто»

56. Появу в кінці XX століття «нової літератури, іронічної, видовищної, котра пародіювала ідеологічні кліше, відроджувала форми барокової гри, озвучувала новий маскарад персонажів і ролей» пов'язують із
А    експресіонізмом
Б    романтизмом
В    імпресіонізмом
Г     неоромантизмом
Д    постмодернізмом

У завданнях 5760 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, виберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою. Поставте позначки в таблицях відповідей до завдань у бланку А на перетині відповідних рядків (цифри) і колонок (букви). Усі інші види Вашого запису в бланку А комп’ютерна програма реєструватиме як помилки!

Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей




57. Установіть відповідність між назвою твору та його темою.
Назва твору                                          Тема твору
1 «Земля»                                     А трагедія братовбивства в
2 «Маруся»                                      селянській родині
3 «Тигролови»                            
4 «Хіба ревуть воли як               Б вимушена еміграція українських
ясла повні?»                               селян за океан
                              
В життєпис злочинця на широкому

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





суспільному тлі

Г трагічне кохання сільської дівчини
 і міського хлопця
                                                     
Д бунт вільнолюбної особистості
проти тоталітарного режиму
                                
58. Установіть відповідність між автором і цитатою з його твору.
Автор твору                                                  Цитата з твору
1     Максим Рильський              А         «Молюсь і вірю. Вітер грає / І п'яно віє       
2     Василь Симоненко                          навкруги...»
3     Андрій Малишко
4     Павло Тичина                       Б         «Мріють крилами з туману лебеді рожеві, Сиплють                                                     ночі у лимани зорі сургучеві...»

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4






В                     «О слово! будь мечем моїм! / Ні, сонцем стань!     Вгорі спинися...»
Г                     «Думами, думами - / Наче море кораблями, переповнилась блакить...»

Д         «Рідна мати моя, ти ночей не доспала /І водила мене у поля край села…»

59. Установіть відповідність між персонажами того самого твору.

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





Персонаж                                                       Персонаж
1     Мокій Мазайло                                А         Марфа Яркова
2     Григорій Многогрішний                Б         Уля Розсоха
3     Антоніо Пальма                               В         Христя Хуторна
4     Гриць Бобренко                                Г         Наталка Сірко
                                                                       Д         Галя Вишняк

60. Установіть відповідність між назвою твору та художнім напрямом (стилем).
Назва твору                                             Стиль

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





1     «Гайдамаки»                         А         романтизм
2     «Маруся»                              Б         імпресіонізм
3     «Кайдашева сім'я»               В         експресіонізм
4     «Intermezzo»                         Г         сентименталізм
                                                      Д         реалізм


Частина 3
Власне висловлення
Прочитайте наведений текст.
Споконвіків у суспільстві цінували різні людські якості: у тривожні часи – мужність, хоробрість, готовність до ризику, у мирні – працьовитість, виваженість, здатність до компромісів тощо. І нині одні прагнуть романтики, інші – віддають перевагу прагматизму.
А які людські якості найбільше потрібні молоді в сучасному світі?

Викладіть Ваш погляд на цю проблему.

Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі аргументи, що найкраще підтвердять Вашу думку Проілюструйте Ваші міркування посиланнями на приклади з художньої літератури чи інших видів мистецтва (зазначте автора й назву твору,          укажіть проблему, порушену митцем, художній образ, через який проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичними фактами або випадками з життя. Не переказуйте змісту художнього твору, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.
Роботу запишіть на бланку Б. У разі потреби використовуйте чернетку.

Увага!
Роботу, що не відповідає темі власного висловлення, буде оцінено в 0 балів.
Роботу обсягом до 100 слів буде оцінено в 0 балів.
 



Чернетка




 ТЕСТУВАННЯ
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ
(базовий рівень)
Час виконання – 150 хвилин

Частина 1
Українська мова
Завдання 1–10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді, позначте його в бланку А згідно з інструкцією. Не робіть інших позначок у бланку А, тому що комп’ютерна програма реєструватиме їх як помилки!

Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей

 



1. На перший склад падає наголос у слові
А    жалюзі
Б    чіткий
В    перепис
Г     деякий

2. Літеру и на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А    пр..буток, пр..крашений, пр..своїти
Б    пр..бічник, пр..славний, пр..леглий
В    пр..ховати, пр..звище, пр..гріти
Г     пр..подобний, пр..бій, пр..ваба

3. Спільнокореневим до слова «сонний» є
А    унісон
Б    спросонку
В    соняшник
Г     підсоння

4. Помилково вжито слово в рядку
А    відхилити пропозицію
Б    давно знати друг друга
В    передплатити дві газети
Г     довгостроковий проект

5. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму слова у варіанті
А    їздити по понеділкам
Б    вісім десятих кілограма
В    виголосить промову
Г     задля спільної вигоди

6. НЕПРАВИЛЬНО побудовано речення
А    Князь Святослав був мудрим і хоробрим полководцем.
Б    Козаки були озброєні пістолями й мушкетами.
В    Авторами стрілецьких пісень часто є невідомі поети й композитори.
Г     У полон узяли двох генералів й один документ.

Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.

(1) Навесні ми часто блукали сонячними пагорбами поміж торішнім листям визбируючи перші не/сміливі фіалки, вдихали міцний і п'янкий дух землі. (2) А коли забуяв зеленню травень, заквітчав широкі, не/приховані від людського ока луги ромашками, усе наче потонуло в білому морі, якому не/має кінця краю. (3) Ковтаєш трепетний запах квітів, і тебе вабить кудись у не/звідане. (4) А згори ніжно припікає сонечко, у чистому прозорому небі - ні хмаринки, тільки лине […] пісня жайворонка
7. У четвертому реченні пропущено слово
А    гамірна
Б    чарівна
В    свавільна
Г     нечутна

8. Окремо в цьому тексті пишеться сполука слів
А    не/сміливі
Б    не/приховані
В    не/має
Г     не/звідане

9. Простим є речення
А    перше
Б    друге
В    третє
Г     четверте

10. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А    першому
Б    другому
В    третьому
Г     четвертому

Завдання 11-23 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді, позначте його в бланку А згідно з інструкцією. Не робіть інших позначок у бланку А, тому що комп’ютерна програма реєструватиме їх як помилки!

Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей

 
 



11. Однакова кількість звуків і букв у всіх словах рядка
А    сприйнятий, щебечуть, джміль
Б    дзвонити, п'ятниць, український
В    йодистий, з'єднування, сьогодення
Г     заїжджати; щирість, їстоньки
Д    висаджують, зозулястий, перемивають

12. Лексично НЕПРАВИЛЬНЕ словосполучення утворить слово «навичка» з прикметником
А    рухова
Б    шкідлива
В    практична
Г     граматична
Д    життєва

13. Прочитайте уривок.
3(1)поміж українських архітекторів варто відзначити Івана Левинського. За сорока(2)літню діяльність ним були зведені сотні будівель житлово(3)побутового та громадського призначення. Усе, створене ним, дивує, бо до будь(4)якої праці він підходив по(5)господарськи.
Дефіс треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
А    1
Б    2
В    3
Г     4
Д    5

14. М'який знак на місці пропуску НЕ треба писати в усіх словах рядка
А    лял..чин, кін..чик, щас..тя
Б    совіс..тю, близ..ко, американс..кий
В    ковз..кий, камін..чик, сер..йозний
Г     познач..мо, кин..мо, ріж..мо
Д    л..лється, секретар.., пол..ський

15. Подвоєні літери треба писати в усіх словах рядка
А    радіст..ю, нездолан..ий, зіл..я
Б    зван..я, жовч..ю, розрізан..ий
В    завдан..я, велич..ю, старан..о
Г     зроблен..ий, забут..я, с..авець
Д    піч..ю, стоптан..ий. священ..е

16. Правильно утворено всі імена по батькові в рядку
А    Юрійович, Петрівна, Валерієвич
Б    В’ячеславівна, Євгенович, Кузьмич
В    Святославович, Матвійович, Ігоревна
Г     Іванівна, Іллінічна, Геннадійович
Д    Арсенівна, Яківович, Романівна

17. Форми ступенів порівняння можна утворити від усіх прикметників рядка
А    кругленький, смачний, щирий
Б    красивий, яскравий, лисий
В    широкий, гнідий, бадьорий
Г     скромний, малий, солодкий
Д    здоровенний, вигідний, злий

18. Граматично правильна відповідь на запитання «Котра година?»
А    дванадцять тридцять
Б    половина дев'ятої
В    десять хвилин першої
Г     без двадцяти десять
Д    за п'ять одинадцята

19. Правильно вжито дієслівну форму в реченні
А    Чи ти дасиш мені олівець?
Б    Стань у центрі кімнати.
В    Парламент ухвале це рішення.
Г     Давай зустрінемся о шостій.
Д    Ходімте на вулицю.

20. НЕПРАВИЛЬНО вжито прийменник у реченні
А    Пожежа спалахнула через недотримання елементарних норм безпеки.
Б    Уважно прочитайте інформацію про розмір ввізного мита.
В    Один з енергоблоків електростанції зупинили на вимогу екологів.
Г     Школярі знову мають вимушені канікули із-за лютих морозів.
Д    У нашій школі вже кілька років поспіль працює дебатний клуб.

21. Розділові знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні
А    Літо в осені питає: де ти поділа журавлів.
Б    До булави треба голови!, казали запорожці.
В    Ой казали, говорили по всім селі люди - «Та вже з того козаченька нічого не буде!»
Г     «Опізнився, небораче, одказав земляк йому, хто кохав життя ледаче непереливки тому».
Д    «Дозвольте і мені, панове, річ держать!» - тут обізвалася Лисиця.

22. Відокремленим означенням можна замінити підрядне речення в рядку
А    Олесь, який плив поруч, допоміг мені вийти на берег.
Б    Подвір'я затінює крислата яблуня, що росте під хатою.
В    Огірок, що зжовк на сонці, був дуже несмачний.
Г     Думки, які роїлися в хлопцевій голові, не давали заснути.
Д    Пасічник дав скуштувати меду, що пахнув липою.

23. Складнопідрядне речення з підрядним умови утвориться, якщо до частини «Нa цих вихідних ми обов'язково поїдемо до Києва…» додати
А    незважаючи на люті морози.
Б    якщо купимо квитки на потяг.
В    бо вже скучили за рідним містом.
Г     так що обов'язково відвідаємо.
Д    щоб краще дізнатися історію столиці.

У завданнях 24-28 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, виберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою. Поставте позначки в таблицях відповідей до завдань у бланку А на перетині відповідних рядків (цифри) і колонок (букви). Усі інші види Вашого запису в бланку А комп’ютерна програма реєструватиме як помилку!

Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей

 




24. Замініть фразеологізм одним словом.

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





Фразеологізм                                         Значення
1     гнути кирпу                          А         обдурювати
2     мотати на вус                                   Б          сварити
3     водити за носа                      В         зазнаватися
4     ловити ґав                             Г          байдикувати
                                                           Д         помічати

25. З'ясуйте, яким компонентом ускладнено просте речення.
Речення (розділові знаки пропущено)           Ускладнювальний компонент
1        Знала я дочко за ними принаймні              А         уточнювальна обставина
три чесноти.                                                 Б         звертання
                                                                                  В         вставне слово
2        Зовні однак ніщо не віщувало рясної         Г         однорідні означення
травневої грози.                                           Д         відокремлена прикладка

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4






3        Під вечір годині о сьомій самотній
блукав я в саду.

4     Де він там зачепився старий бурлака       

26. З'ясуйте типи односкладних речень.

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





Тип односкладного речення                    Приклад
1     означено-особове                 А         На жаль, забули свою історію.
2     узагальнено-особове            Б         Заморосило осінь у сльозу.
3     неозначено-особове             В         Смолою пахне дощок білий ряд.
4     безособове                             Г         Згаяного часу конем не доженеш.
                                                           Д         Подбати мушу про тебе.

27. З'ясуйте, яким членом речення є виділені слова.

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





Член речення                         Приклад
1     підмет            А         Я лиш син народу.
2     присудок       Б         Весна захлиналася буйним цвітом вишень.
3     означення      В         Писати вірші – жить непросто.
4     обставина      Г         І гнеться дерево від плоду.
                                   Д         Русявий день гаптує сни світанню.

28. З'ясуйте, якими частинами мови є виділені в реченні слова (цифра позначає наступне слово).

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





Дика груша (1)облита білим молоком, і в тому пахучому молоці, (2)що (З)стиха піниться, бджоли (4)неначе киплять.
А    займенник
Б    дієприкметник (форма дієслова)
В    прислівник
Г     сполучник
Д    частка

Читання й аналіз тексту
Завдання 29–36 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді, позначте його в бланку А згідно з інструкцією. Не робіть інших позначок у бланку А, тому що комп’ютерна програма реєструватиме їх як помилки!

Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей

 



Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків)
і виконайте завдання 29–36.

Вже треті півні проспівали...
(1-4) Кожен народ має свої звичаї, сфокусовані на етнічну специфіку. Але останнім часом відбулася відчутна девальвація – потужні країни з міцним корінням традицій «нав'язали» нам свої обряди, котрі значною мірою відрізняються від наших.
(5-8) Нині ледве не в усьому світі символи року позначаються китайською демонологією. Літолік символізують то «дерев'яна мавпа», то «вогняний дракон», то «білий тигр». Натомість єдиний птах у цьому ряду – півень, один з найулюбленіших для українців пернатих.
(9-15) Аби не бути голослівним, згадаймо наші національні традиції. Ще до впровадження християнства наші пращури віддавали цій птасі особливу шану. Якщо в інших народів (зокрема й сусідів-слов'ян) приносили в жертву своїм богам велетенських тварин, а подекуди й людей, то наші дайбожнчі на величні свята – лише півнів. Один з літописів засвідчив, що вої на чолі з київським князем Ігорем, пропливаючи на човнах повз Хортицю, зупинялися біля священного капища й залишали півня.
(16-19) Півень як жертва виступає в казках, скажімо, у добре відомій оповіді про Котика й Півника: «Несе мене Лиска за темнії ліси, за синеє море, за крутії гори», плаче-голосить Півник. У казках відобразилась ідея жертовності заради вічності життя, підтримання усталеного порядку.
(20-25) Чим же заслужив таку шану пернатий? Наші пращури вірили, що півень слугує надійним оберегом у господарстві «якщо його бракує, то обов'язково заведеться сатана». У дохристиянських віруваннях уважалося. що когут народився з «мертвого» яйця, і тому він, обранець сонячного бога, щодосвіта викликає денне світло. Саме в цією метою люди вважали за обов'язок тримати в господарстві цю провісну птаху.
(26-34) Українці вірили, що чорні сили правують од півночі й до півнячого співу. ІЦойно зачується кукурікання зникає всяка нечисть. Не випадково зберігся давній звичай: коли зводили нову оселю, то перед уходинами до світлиці запускали на ніч когута. Це символізувало, що досвітковий півнячий голос вижене з помешкання нечисту силу, а відтак родина убезпечиться від усіляких негараздів. Тому не дивно, що фронтони на дахах прикрашали різьбленими оберегами цієї птахи; їх вишивали й на рушниках, котрі вивішували йод вхідними дверима, а почасти й на покуті, бо, як мовить народна приказка, «без півня і хата глуха».
(35-39) Аж ніяк не всі знають, що чумаки, вирушаючи в Крим по сіль, обов'язково брали з собою й когута. Він не лише вважався охоронцем од нечистої сили, а й був своєрідним будильником, - як птаха проспівала, мандрівники тут же знімали намети і вирушали в дорогу. До речі, у давніші часи, коли не вистачало годинників, досвіток визначали за півнячим кукуріканням.
(40-44) Образ птаха трапляються і в дитячому фольклорі. Пам'ятаєте віршик: «Два півники, два півники горох молотили...»? У казках півень виступає не тільки добрим господарем, але й ревним охоронцем свого чада від підступної лисиці. Не випадково найпопулярнішою іграшкою були півники-свистунці, що їх повсюди в Україні виліплювали з глини народні майстри.
(45-51) Нарешті, півні вважаються своєрідиими провісниками й синоптиками. Селяни знали: якщо когут часто кукурікне біля вікна, то це вірші прикмета, що хтось із домашніх помре; коли ж на порозі – прийдуть несподівані гості. На них варто чекати й тоді, коли домашній охоронець обійде довкіл хати та прокукурікає: у який бік спрямує дзьоба, звідтіля і з'являться погостювальники. За таких випадків приказували: «Якщо дорогий гість, то нехай тобі буде золотий хвіст, а якщо буде поганий гість, то нехай одпаде і той хвіст».
(52-56) Загалом, господарі намагались обзавестися домашнім охоронцем, щоб він мав доброчинне оперення, адже кольорова символіки багато важила в українській міфології. Щоби домашній охоронець приносив злагоду та добробут, господарі намагалися обзавестися півнем не будь-якого кольору, а певного оперення - переважно золотавого.
(57 -60) Будемо сподіватися, півник і далі приноситиме нам щастя, бо щодосвіта голосисто оповіщатиме нас про народження світлого дня. Одна а народних загадок рече: «Двічі родився, ні разу не хрестився, а чорт його боїться». Так воно й буде?
За В. Скуратівнським, журнал «Берегиня»

29. Аргументами до думки про те, що півень є одним з найулюбленіших птахів українців, можна вважати усі судження, ОКРІМ
А    «Якщо в інших народів (зокрема й сусідів-слов'ян) приносили в жертву своїм богам велетенських тварин, а подекуди й людей, то наші дайбожичі на величні свята - лишепівнів» (рядки 11-13).
Б    «У казках півень виступає не тільки добрим господарем, але й ревним охоронцем свого чада від підступної лисиці»(рядки 11-13).
В    «Щоби домашній охоронець приносив злагоду та добробут, господарі намагалися обзавестися півнем не будь-якого кольору, а певного оперення - переважно золотавого.» (рядки 51-56).
Г     «...чумаки, вирушаючи в Крим по сіль, обов'язково брали з собою й когута» (рядки 35-36).

30. Знецінення українських національних традицій пояснено в тексті реченням
А    «...потужні країни з міцним корінням традицій «нав'язали» нам свої обряди...»(рядки 2-3).
Б    «Нині ледве не в усьому світі символи року позначаються китайською демонологією» (рядки 5-6).
В    «Аби не бути голослівним, згадаймо наші національні традиції» (рядок 9).
Г     «...в інших народів (зокрема й сусідів-слов'ян) приносили в жертву своїм богам велетенських тварин...» (рядки 11-12).

31. У тексті НЕМАЄ відповіді на запитання
А    Яких тварин приносили в жертву своїм богам наші пращури?
Б    Як півень може відганяти злі сили й рятувати житло від негараздів?
В    Чому півень - єдиний птах серед тварин китайського гороскопу?
Г     Чому шанували півня давні українці?

32. Відповідно до тексту, півень виступає в усіх наведених значеннях, ОКРІМ
А    символу вогню
Б    жертви богам
В    оберега в господарстві
Г     живого годинника

33. Синонімом до слова «доброчинне» (рядок 53) є
А    добротне
Б    благотворне
В    безкорисливе
Г     достойне

34. У тексті наводяться приклади з усіх перерахованих жанрів. ОКРІМ
А    казки
Б    загадки
В    приказки
Г     думи

35. Засобом міжфразвого зв'язку першого та другого речень тексту (рядки 1-4) є
А    сполучник
Б    займенник
В    синоніми
Г     лексичний повтор

36. За стильовими ознаками текст є
А    розмовним
Б    художнім
В    конфесійним
Г     науково-популярним

Частина 2
Українська література
Завдання 37–56 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді, позначте його в бланку А згідно з інструкцією. Не робіть інших позначок у бланку А, тому що комп’ютерна програма реєструватиме їх як помилки!

Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей

 



37. Рядки «Нема гірше так нікому, Як бурлаці молодому. Гей. гей! Як бурлаці молодому! Заросився, забродився, Де ти, бурлак, волочився?» узяті з
А    думи
Б    балади
В    історичної пісні
Г     календарно-обрядової пісні
Д    суспільно-побутової пісні

38. «І коли зійшлись обидва війська, кинув списа Святослав на древлян. Спис пролетів між вухами коня і впав коневі у ноги. бо Святослав був ще дитиною. І сказав Свенельд, воєвода батька його: «Князь уже почав. Ударимо ж, дружино. за князем» І перемогли древлян», - написано в
А    «Слові про похід Ігорів»
Б    Думі про Марусю Богуславку
В    Уривку про напад хозарів («Повість минулих літ»)
Г     Уривку про заснування Києва («Повість минулих літ»)
Д    Уривку про помсту княгині Ольги («Повість минулих літ»)

39. «Слава навіки буде з тобою, Вольності отче, Богдане герою!» - так славить Богдана Хмельницького
А    Тарас Шевченко
Б    Іван Котляревський
В    Пантелеймон Куліш
Г     Григорій Сковорода
Д    Григорій Квітка-Основ'яненко

40. Слова Т. Шевченка «Будеш, батьку, панувати. Поки живуть люди, Поки сонце в небі сяє. Тебе не забудуть!» викарбовано на пам'ятнику
А    Григорієві Сковороді
Б    Пантелеймонові Кулішу
В    Іванові Карпенку-Карому
Г     Григорієві Квітці-Основ’яненку
Д    Іванові Котляревському

41. «Стояла над душею в Мотрі, а сама не бралась і за холодну воду»
А    Марійка Федорчук
Б    Настя Дрот
В    Маруся Кайдашиха
Г     Меланія Черевань
Д    Явдоха Ґудзь

42. Історичні події, що відбулися під Ніжином покладені в основу твору
А    «Земля»
Б    «Чорна рада»
В    «Кайдашева сім'я»
Г     «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Д    «Камінний хрест»

43. В уривку «…мав дві дочки. Одна – Катрею звали – вже дівчина доросла, а хороша та пишна, як королівна; друга – Тетяна, так собі підліток, невеличечка» йдеться про головного героя твору
А    «Максим Гримач»
Б    «Чорна рада»
В    «Маруся»
Г     «Кайдашева сім'я»
Д    «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
44. «Козак у ньому починається від батька; материн характер пояснює його прив'язаність до Галі й до землі», так пояснено образ
А    Чіпки Варениченка
Б    Івана Дідуха
В    Івана Палійчука
Г     Карпа Кайдаша
Д    Петра Шраменка

45. У рядках «Гетьте, думи. Ви хмари осінні! То ж тепера весна золота!» провідним художнім засобом є
А    тавтологія
Б    епіфора
В    порівняння
Г     анафора
Д    антитеза

46. Твір «Арфами, арфами...» перегукується з віршем
А    «Чого являєшся мені у сні»
Б    «Оземле втрачена, явися!..»
В    «О слово рідне! Орле скутий!..»
Г     «Блакитна Панна»
Д    «Молюсь і вірю...»

47. «Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі» - заявляє автор вірша
А    «Страшні слова, коли вони мовчать...»
Б    «Лебеді материнства»
В    «Я добре те, що смерті не боюсь я...»
Г     «Балада про соняшник»
Д    «Стилет чи стилос?»

48. «Лемки у крисанях», які «принесли місяць круглий», є героями твору
А    Миколи Вороного
Б    Максима Рильського
В    Богдана-Ігоря Антонича
Г     Олександра Олеся
Д    Павла Тичини

49. Лист є композиційним елементом твору
А    «Три зозулі з поклоном»
Б    «За мить щастя»
В    «Момент»
Г     «Зачарована Десна»
Д    «Я (Романтика)»

50. Мотив «завоювання» міста вихідцем із села є центральним у творі
А    Олеся Гончара
Б    Валер'яна Підмогильного
В    Григора Тютюнника
Г     Юрія Яновського
Д    Івана Багряного

51. «Сліди битви сценариста з письменником» видно у творі
А    «Тигролови»
Б    «Мина Мазайло»
В    «Україна в огні»
Г     «Подвійне коло»
Д    «Я (Романтика)»

52. «Воістину моя мати - втілений прообраз тієї надзвичайної Марії, що стоїть на гранях невідомих віків. Моя мама – наївність, тиха жура і добрість безмежна (Це я добре пам'ятаю). І мій неможливий біль, і моя незносна мука тепліють у лампаді фанатизму перед цим прекрасним печальним образом» — писав
А    Микола Хвильовий
Б    Юрій Яновський
В    Григір Тютюнник
Г     Олександр Довженко
Д    Іван Багряний

53. «Пошматований шаблями український рід, який винищує сам себе під прапорами класових протистоянь» зображено у творі
А    «Маруся Чурай»
Б    «Україна в огні»
В    «Я (Романтика)»
Г     «Подвійне коло»
Д    «Момент»

54. До письменників «Розстріляного відродження» належить
А    Іван Багряний
Б    Євген Маланюк
В    Юрій Яновський
Г     Григір Тютюнник
Д    Микола Куліш

55. «Стилет чи стилос? — не збагнув. Двояко. Вагаються трагічні терези», - пише у своєму творі
А    Василь Стус
Б    Іван Драч
В    Андрій Малишко
Г     Євген Маланюк
Д    Богдан-Ігор Антонич

56. Помітним явищем української літератури кінця XX століття став
А    романтизм
Б    постмодернізм
В    експресіонізм
Г     неоромантизм
Д    імпресіонізм

У завданнях 5760 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, виберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою. Поставте позначки в таблицях відповідей до завдань у бланку А на перетині відповідних рядків (цифри) і колонок (букви). Усі інші види Вашого запису в бланку А комп’ютерна програма реєструватиме як помилки!

Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей
 



57. Установіть відповідність між персонажем та його висловлюванням.
Персонаж                                                       Висловлювання
1     Наум Дрот                            А «Я - отаман... Як почує товариство, що кинув, -
2     Чіпка Варениченко                  не животіть тоді мені. Поклялися ми так один одному...»
3     Омелько Кайдаш
4     Іван Дідух                             Б «Ви знаєте, що хто сьогодні спостить цілий день,
той ніколи не потопатиме в воді і не вмре наглою смертю...»

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4






В «Господи милосердний, дай моїй дочечці доброго   чоловіка: не за мої гріхи, а за її добрість пошли їй щастя...»

Г «Як я колись замкну очі, то хочу, аби моя земля   перейшла в робучі руки. Я її не вкрав і не придбав оманою. Я й моя Марійка - ми обоє доробилися її...»

Д «Аді, стою перед вами і говорю з вами, а тот горб не віходить ми з голови. Таки го виджу та й виджу, та й умирати буду та й буду го видіти...»

58. Установіть відповідність між персонажем і назвою твору.

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





Персонаж                                           Назва твору
1     Степан Радченко                  А         «Маруся Чурай»
2     Михайло Федорчук             Б         «За мить щастя»
3     Сашко Діденко                     В         «Тигролови»
4     Іван Іскра                              Г         «Місто»
                                                           Д         «Земля»

59. Установіть відповідність між цитатами з творів та їхніми назвами.
Цитата з твору                                                   Назва твору
1     «Я на гору круту крем'яную /                    А         «Слово про похід Ігорів»
Буду камінь тяжкий підіймать...»              Б         «Contra spem spero!»
                                                                                  В         «О земле втрачена, явися!..»
2     «Лучне ж би потятим бути,                        Г         «Молюсь і вірю»
аніж полоненим бути!..»                            Д         «Різдво»

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4






3          «Народився бог на санях /
       В лемківськім містечку Дуклі...»

4             «І поверни у дні забуті. / Росою згадок
окропи. / Віддай усеблагій покуті / І тихо
вимов: лихо, спи!..»              

60. Установіть відповідність між персонажами того самого твору.

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4






Персонаж                                           Персонаж
1     Марічка Гутенюк                 А         Яким Сомко
2     Кирило Тур                           Б         Палагна
3     Мина Мазайло                      В         Возний
4     Горпина Терпилиха                         Г         Уля Розсоха
Д         Григорій Многогрішний



Частина 3
Власне висловлення

Прочитайте наведений текст.
Людина щосекунди змінює свою планету, утверджується на ніч. Прагнучи підкорити природу, ми не маємо часу замислитися про доцільність володарювання над нею.
Чи потрібно людині шукати відповідь на питання про доцільність підкорення природи й володарювання над нею?

Викладіть Ваш погляд на цю проблему.

Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі аргументи, що найкраще підтвердять Вашу думку Проілюструйте Ваші міркування посиланнями на приклади з художньої літератури чи інших видів мистецтва (зазначте автора й назву твору,          укажіть проблему, порушену митцем, художній образ, через який проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичними фактами або випадками з життя. Не переказуйте змісту художнього твору, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.
Роботу запишіть на бланку Б. У разі потреби використовуйте чернетку.

Увага!
Роботу, що не відповідає темі власного висловлення, буде оцінено в 0 балів.
Роботу обсягом до 100 слів буде оцінено в 0 балів.
 
 




Чернетка
 





 





































































Немає коментарів:

Дописати коментар